FAQ - Sikkerhedsbrud ALBOA
Vi forstår, at nyheden om et databrud kan vække bekymring – og det er helt naturligt. Derfor har vi samlet svar på de mest almindelige spørgsmål, så du hurtigt og nemt kan få overblik over, hvad der er sket, hvad det betyder for dig, og hvilke skridt vi har taget for at håndtere situationen. Vi tager datasikkerhed meget alvorligt og arbejder målrettet på at beskytte dine oplysninger.
Find svar her
Nej. Din adresse fremgår ikke af de oplysninger, der blev delt. De vedhæftede filer indeholdt kun tekniske oplysninger om dit lejemål – ikke din adresse.
Nej. Der er ikke delt CPR-nummer, bankoplysninger eller andre følsomme identifikationsdata. Disse informationer var ikke i filen.
Kun oplysninger relateret til dit lejemål:
- Navn, lejenummer, afdelingsnummer og lejemålsnummer
- Husleje og opkrævningstype (f.eks. betalingsservice)
- Eventuelle boligtilskud, restancer, afdragsordninger og rykkergebyrer. Kun I
tal ikke information om dig som lejer.
Du kan se et eksempel på side 2 af underretningen.
På nedenstående 2 billeder kan du, i anonymiseret udgave se, hvordan filerne så ud.
![]()
Nej. Vi vurderer, at risikoen er meget lille. Fejlen blev opdaget hurtigt, og den, der modtog oplysningerne, har bekræftet, at både e-mail og filer er slettet. Der er ingen tegn på misbrug.
E-mailen med filerne blev sendt til en forkert modtager i stedet for til en medarbejder. Det skete ved en automatisk valg af modtager, da et fornavn blev indtastet.
Vi har ændret vores interne procedurer:
- Filer med lejeroplysninger vedhæftes ikke længere e-mails
- I stedet sendes links til interne placeringer, som kun medarbejdere med adgangsrettigheder kan tilgå
Ja. Du har ret til at klage til Datatilsynet via www.datatilsynet.dk. Vær dog opmærksom på, at Datatilsynet ofte afviser klager, der allerede behandles som en del af en anmeldt sag.
Du er altid velkommen til at skrive til os på digitalpost@alboa.dk . Vi vil gerne hjælpe og besvare dine spørgsmål.