Skip til hoved indholdet

FAQ

Er du beboer?

Hvornår modtager jeg mit forbrugsregnskab, hvor lang tids opsigelse har jeg i min bolig, hvordan tilmelder jeg min husleje til betalingsservice.
Vi har samlet en masse svar på spørgsmål sm beboer på mitALBOA.

Hvad er råderet

Boligindretning optager mange beboere og som beboere i en almene boliger har man ret til at udføre alle former for forbedringer inde i boligen og desuden få økonomisk godtgørelse ved fraflytning.

Råderetten er derfor et vigtigt værktøj, der giver den enkelte beboer mulighed for at ændre på sin bolig.
Om det er små justeringer eller store ændringer der skal til for at gøre boligen ideel for beboeren, er op til den enkelte.

Princippet i råderetten er, at den enkelte beboer selv bestemmer, hvad der skal ændres, og selv sørger for at arbejdet bliver udført og finansieret.

Hensigten med loven er at give almene beboere mulighed for at indrette deres bolig efter egne ønsker og behov.

  • Forbedringer inde i boligen gælder f.eks. indretninger af køkken, bad, entré og værelser.
    Beboeren kan også beslutte, at der skal gennemføres forbedrings- og forandringsarbejder uden for selve boligen.

På et afdelingsmøde, kan beboerne beslutte at der skal laves nye køkkener i alle lejemål - kaldet kollektiv råderet.

Den enkelte lejer kan beslutte, at betale mere i husleje og så få fornyet sit køkken eller bad mv. - individuel råderet.

Råderet giver lejere i almene boliger mulighed for at udføre forbedringer i boligen og få økonomisk godtgørelse ved fraflytning. Dette giver lejerne større frihed til at tilpasse boligen efter egne behov og ønsker.

Hvad kan forbedres?

Lejere kan udføre forbedringer som:

  • Modernisering af køkken
  • Renovering af badeværelse
  • Ændringer i entré og værelser
  • Opsætning, flytning eller fjernelse af skillevægge (ikke bærende)

Hvad er forskellen på forbedrings- og forandringsarbejde?

  • Forbedringsarbejde: Øger boligens værdi og giver i mange tilgælde ret til økonomisk godtgørelse ved fraflytning. Retablering kræves ikke.
  • Forandringsarbejde: Ændrer boligen uden nødvendigvis at øge værdien. Retablering kan kræves, og der skal evt. betales et depositum som sikkerhed.

Lejere kan i nogle afdelinger udføre større moderniseringer som nyt køkken eller badeværelse. Disse finansieres med eksterne lån, hvor lånet knyttes til boligen, og den næste lejer overtager betalingerne.

Eksempler på forbedringer:

  • Køkken: Opsætning af nyt køkkeninventar.
  • Badeværelse: Nye fliser, gulvbelægning, sanitet og inventar.
  • Andre forbedringer: Fx klinkegulve eller vægfliser.

Hvordan foregår processen?

  1. Kontakt ALBOA’s driftsafdeling for vejledning.
  2. Et køkken- eller badeværelsesfirma laver en plan og prissætter projektet.
  3. ALBOA beregner huslejestigningen og udarbejder en kontrakt.

Hvad skal lejer huske?

Man kan ikke bare igangsætte en forbedring af sit køkken eller lign. i boligen.

  • Anmeldelse: Alle forbedrings- og forandringsarbejder skal skriftligt anmeldes til ALBOA, før arbejdet påbegyndes.
  • Vedligeholdelse: Lejer skal betale for særlige vedligeholdelsesudgifter, som kan lægges til huslejen.
  • Vedligeholdelsesreglement: Det er vigtigt at tjekke afdelingens vedligeholdelsesreglement, da det kan have særlige krav til materialer og design.

Klage

I ALBOA arbejder vi for at sikre ro og orden i alle vores afdelinger. Som beboer har du ansvar for din egen, din husstands og dine gæsters opførsel på afdelingens område.

Før du vælger at klage over din nabo, kan det være en god idé at overveje, om I selv kan finde en løsning gennem dialog. De fleste konflikter kan nemlig løses med en god samtale og gensidig respekt. ALBOA skal kun involveres, hvis I ikke selv kan løse problemet.

Klagen skal være skriftlig

Vi modtager kun skriftlige klager, så der er dokumentation. Din klage skal indeholde navne og adresser på de involverede parter.

Konkret klage

Klagen skal være præcis og beskrive, hvad problemet er. Hvis klagen handler om støj, kan det være en hjælp at føre en logbog, hvor du noterer datoer, tidspunkter og en kort beskrivelse af støjen. Saml nogle støjepisoder, før du indsender klagen.

Flere underskrifter styrker klagen

En klage, der er underskrevet af flere beboere, har større vægt. Hvis kun én person underskriver, kan sagen ende som "påstand mod påstand". ALBOA tager ikke parti og repræsenterer begge parter i en klagesag.

Sådan sender du din klage

Du kan sende din klage til post@alboa.dk, med posten, eller aflevere den personligt i vores administration på Vestergårdsvej 15, 8260 Viby J.

Sådan behandler vi din klage

Din klage vil blive behandlet fortroligt af vores medarbejdere, som har tavshedspligt. Vi scanner klagen ind og sender den til den ansvarlige medarbejder, som vil vurdere indholdet. Hvis vi mener, klagen er berettiget, vil vi tage sagen op og give en skriftlig påtale til den involverede lejer. Når sagen er afsluttet, vil du modtage en bekræftelse.

Hvis problemet opstår igen

Desværre kan konflikter nogle gange opstå igen, selvom vi har påtalt dem. Hvis det sker, skal du indgive en ny, konkret klage. Afhængigt af situationens alvor kan vi vælge at tage sagen op igen, indbringe den for beboerklagenævnet eller i værste fald opsige lejemålet.

Anonymitet

Vi modtager ikke anonyme klager. Så længe sagen behandles internt, videregiver vi ikke, hvem der har klaget. Hvis sagen når videre til beboerklagenævnet eller retten, vil alle dokumenter blive udleveret til den lejlighed, der er klaget over.

Hvis der er tale om kriminelle forhold som vold eller alvorlige trusler, skal du anmelde sagen til politiet og vedlægge en kopi af kvitteringen fra politiet, når du indsender din klage.

Fandt du ikke svaret?

Vestergårdsvej 15
8260 Viby J

CVR nr. 29462518
EAN: 5790001134235

Telefon: Tlf.: 87 406 700
E-mail: post@alboa.dk

Åbningstider

Tirsdag10.00-12.00
Torsdag14.00-17.00

Telefontid

Mandag - Onsdag10.00-15.00
Torsdag10.00-17.00
Fredag10.00-12.00

Genveje